הרצאה – ציור אינטואיטיבי לתערוכה בבית דניאל 4.12.10

 

 

אווירה

ערב טוב קהל נכבד! ההרצאה שלי עוסקת בציור אינטואיטיבי ואני מצטטת מתוך דברי אוצרת אחת מערוכותי: "טלאור – ציירת המציגה ציורים אינטואיטיביים, באקריליק על בדי קנווס. בעבודות עטופים ומגולמים סערת נפשו של האמן, כחומר גלם שמקופלות בו חוויותיו ורגשותיו ומקרינות את האני מאמין שלו, כראי הנפש. 

ציוריה הם פרץ של "שיחרור" בצבע והתזה של מכחול על בד, המסמל בעיניה שחרור ממועקות ושמחת חיים. טלאור יוצרת בעבודותיה תנועה חופשית, זרימה אסוציאטיבית בשיטוט חסר גבולות ומשתנה. נגישות הפרטים למבט הצופה מתרגמת את הרצון הגדול העולה מהעבודותיה: לשתף את הצופה בחוויות העוברות עליה ובניחוש המסתתר בנבכי הנפש ותהפוכותיה בתוך הציור."

מילים אלו מגלמות את תמצית סוד הציור האינטואיטיבי. אם ניקח אותי כדוגמא, אגלה לכם שמעולם לא למדתי לצייר ואף לא ידעתי שקיימת בי יכולת כזו. מצוקות הגוף והנפש, אירועים דרמטיים במהלך חיי, חיפוש מזור ומרפא לנפש ולגוף הביאו אותי באקראי או שלא באקראי אל בד הקנווס, אל הצבעים ואל האפשרות לפרוץ גבולות, לפסוע בשדה לא מוכר הקרוי ציור, להיכנס לתחום היצירה שלא ידעתי על קיומה בתוכי ומעבר לכל – לדעת שהכל אפשרי, שאין גבולות וחוקים, שיש לי כלי ביטוי והזדמנות לרפא את עצמי באופן טבעי ונגיש, לשקם את חיי, לאסוף את הכוחות החבויים בי ולצאת אל העולם בגלוי, להיחשף אל האור האינסופי שקיים בי, סביבי, עבורי ועבור כל אחד החפץ בכך.

זהו סוד הקסם של הציור האינטואיטיבי.

מסע מרתק ואישי שבו מגלים יכולת ביטוי הנובעת לא מכישרון ולימוד אלא, מתוך תשוקה בלבד. תשוקה לחיים, תשוקה להיתנסות, תשוקה לעשות משהו ללא מטרה מסויימת אלא, לשם עשייה בלבד ולגלות שהתוצר יכול להיות נפלא, משובב נפש, חווייה אישית, או קבוצתית ובעיקר מרפא, מאזן, משעשע, מכעיס לעיתים, מעסיק ואפילו מכניס מזומנים .

 

אווירה

היצירה האינטואיטיבית מעלה על פני השטח את מה שביעילות רבה אנו נוהגים להדחיק: כאבים, כעסים, רגשות אשם, חרטות, געגועים, עצב, היסוסים, ספקות ופחדים. פעולת הזרמת הצבע אל הדף מאפשרת לאותם רגשות ותחושות לטפס למעלה, מתחתית הבטן אל מול העיניים. לעיתים יש תחושת אי נוחות במהלך היצירה ולא מבינים על שום מה ולעיתים יש שינויים בתחושה הכללית, אנרגטיות פחותה או רבה יותר, רצון לקפוץ, לשיר, לרקוד, לצעוק, לכעוס, התהליך יוצר ארגון מחדש של המערך הרגשי. הציור האינטואיטיבי הוא ציור לא מתוכנן שבא מתוכנו דרך החיבור לילד הקטן העצמי. שיטת הלימוד בציור אינטואיטיבי למי שחפץ להיכנס לעולם זה, היא שיטה מובנית המביאה את האדם לאיזון והרמוניה. בעולם המערבי, האונה השמאלית האחראית על תפקוד, מחשבה, ידע, יעילות והגיון – מפותחת במידה משמעותית יותר מהאונה הימנית, אשר אחראית ליצירתיות, פריון, ילדיות, ספונטאניות' אינטואיציה, ביטוי יצירתי והכלה. 

אצל אנשים המתרגלים ציור אינטואיטיבי לאורך זמן, שתי אונות המח פועלות באיזון ובתיאום. זהו תהליך המביא לריפוי .כדי שנתחבר לגל ההרמוני הזה, עלינו לעבור תהליך של שינוי והתמרה, תהליך של יצירת שלום פנימי זאת, נשיג באמצעות הסרת המכשולים שהצבנו בדרך במהלך השנים. מכשולים כמו: הרגלים (קיבעון מחשבתי) המצרים את טווח הפתרונות שלנו, ביקורת עצמית נוקשה, סטנדרטים בלתי אפשריים, פרפקציוניזם), פחד מכישלון ופחד מטעויות .כמו במדיטציה, במהלך היצירה האינטואיטיבית הראש ריק ממחשבות.

בציור האינטואיטיבי יוצאים למסע הרפתקאות, פוגשים בילד הפנימי שבנו, ביצירתיות במלואה, תוך ניטרול ביקורת עצמית ושיפוטיות. זוהי שיטה שמבוססת על המשכיות: ציור ועוד ציור .ציור מעל ציור, יצירה שלא העזנו לעשותה עד כה כלומר – יצירת שינויים בו במקום – בריאת מציאות חדשה ,הנחיות מפתיעות שמקבלים במהלך הציור דוחפות אותנו לצאת מאורח החשיבה הרגיל הנמצא בגבולות המוכרים והנוחים שלנו.

ורוד לחדר של ספיר

כל מי שחפץ לפתח את היצירתיות מתוך הנאה דרך שימוש בצבע ונייר – יכול. התהליך היצירתי הינו בעל השפעה מרחיקת לכת בכל תחום בחיים, שיתבטא בפתרונות במקום עימות, בעשייה יוזמת במקום חוסר אונים, בקבלת אדם השונה מאיתנו – ביתר שלווה וביכולת לתקשר איתו באופן יעיל. הציור האינטואיטיבי היות שהוא מגדיל את האינטואיציה, מאפשר לאדם להגיע להחלטות ואף החלטות גורליות וכבדות משקל מעמדה ספונטאנית וקולעת. כל אותם דחפים אשר לא באים לידי ביטוי בעולם התרבותי, מטעמי נימוס וקודים חברתיים, כמו צחוק ללא סיבה, כעס, התפרצות פתאומית של שמחה, ריקוד חופשי ורגשות שונים אחרים – מוצאים את ביטויים דרך עבודה עצמית או קבוצתית בו זמנית. בדרך זו, רגשות הרסניים כמו כעס, קנאה, טינה חרדה, פחד ודיכאון ימצאו ביטוי חילופי שהופך רגשות אלו לאנרגיה יצירתית חיובית, תחת שיתבטא באופן אלים או שיתקע שנים רבות בתוך המערכת הרגשית של האדם ויהווה מקור לקונפליקטים, סבל ומחלות

– תהליך היצירה באמצעות הציור האינטואיטיבי מאפשר לנו לפגוש את עצמנו ולהיות מי שאנו באמת ולהגשים את מלוא הפוטנציאל שלנו כאנשים בריאים, שמחים ויוצרים.

אש חיי

הציור האינטואיטיבי הוא מקום נהדר להיות בו היפראקטיבי ולהוציא מהתכונה הזו יצירה מהנה, שמקורה בדמיון העשיר של האדם. עקרונות השיטה ודרך הפעלתה מאפשרים להיפראקטיביים שבינינו מרחב נהדר לביטוי, להגשמת הכוחות היצירתיים שבהם, ולשימוש יעיל באנרגיה המתפרצת שלהם. השיטה הזו "מעייפת" את האי-שקט" והופכת אותו לאנרגיה חיונית של פעולה, יצירה והמצאה. הכוח המתפרץ והצורך התמידי בתנועה מקבלים מענה בלתי פוסק של עבודה רבה, שינויים תכופים והנחיות הגורמות לאדם לפעול מבלי לחשוב ומבלי לתכנן. היפראקטיביים מוצאים עצמם באיזון מפתיע כשהם שקועים ביצירה שלהם ולא שמים לב לסביבתם. זו הזדמנות לגלות את היתרון הגדול של התכונה ההיפראקטיבית, במידה ועושים בה שימוש יצירתי נטול ביקורת או פחד. היצירה החופשית המושתתת על עבודה היפראקטיבית הופכת לאירוע מרפא, משמח ומשחרר. 

יצירה אינטואיטיבית היא שיכפול מהימן של חלקים שבנו, כאלה שאיננו יכולים לראות בעצמנו. הציור האינטואיטיבי הוא דרך להעביר מסרים, הצבעים משפיעים השפעה מהירה על היוצר ומתוך כך גם על המתבונן, לצבעים שפה ייחודית והם מזכירים לנו את העולם שבו אנו חיים. בכל אחד קיימת שפה ייחודית, אישית, ושפה זו אפשר לבטא באמצעות אימון המוליד מתוכו תחושות עונג והתחדשות.

הציור האינטואיטיבי אינו מערב את השכל ואינו שואל אותו או ממנו, כולו רגש. כדי להתמזג עם יצירתנו, עלינו להיות יחד איתה. כדי להיות יחד עם היצירה, עלינו להיות לבד. בתוך הלבד חבוי יחד חגיגי ואמיתי מאד, לא קל תמיד לאתרו אך היצירה מסייעת בחיפוש. והפלא ופלא תמיד יש. תמיד יש רעיון ליצירה חדשה. תמיד. כמו שתמיד יש פתרון כלשהו לבעיה. תמיד. וזהו שיעור חשוב בציור האינטואיטיבי. הוא לעולם לא מסתיים. השיעור הוא שתמיד יש. תמיד יש בנו חומר ליצירה, תמיד יש רעיונות לציור ולתחומי ביטוי אחרים ובכל כמות שנרצה. למעשה אנחנו יצירתיים באופן אינסופי – עלינו רק להעיז.

 
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.


צרו קשר:

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

נושא

תוכן ההודעה

טלפון
0544758271

טלאור (טובה) סלע
אי-מייל
talorsela@gmail.com